CO2 etend asfalt
Verkeer is verantwoordelijk voor een flink deel van de CO2 uitstoot. Minder CO2 uitstoten door minder fossiele brandstoffen te gebruiken is niet genoeg. Dit is een mogelijkheid om CO2 uit de lucht te halen en daadwerkelijk af te breken (dus niet opslaan).
De deklaag van deze asfaltconstructie bestaat uit ‘groen’ CO₂ etend asfalt. In het asfalt is het gebruikelijke steenslag vervangen door (P)olivijn. Als (P)olivijn in contact komt met (regen)water, onttrekt het CO₂ uit het water en verweert het naar zand, magnesiumionen en waterstofbicarbonaat. Het residu met magnesium is met het regenwater een vertraagd naleverende meststof voor planten in de berm, daarmee zorgt het ook voor een betere biodiversiteit.
Wanneer voertuigen over het asfalt rijden zal dit asfalt sneller verweren en komen kleine deeltjes vrij. Deze deeltjes reageren veel sneller door hun groter specifiek oppervlak. Zwaardere elektrische voertuigen versnellen dit proces van verwering en zorgen voor snellere CO2-reductie. De deklaag is bovendien warm ingestrooid met een fijne fractie om een eerste boost te geven in het jaar van aanleg.